Alla inlägg under september 2013

Av Ida - 30 september 2013 21:14

Har haft en härlig dag med lillebror. Vi har varit ute och gått en lång runda, efter det åkte vi in till stan och gick i lite affärer :) solen sken så vi tog en fika på tyska bron. Nu sitter vi hemma och tittar på film med tänd brasa. Hus mysigt som helst, är glad att min lilla bror flyttat hit :)

Av Ida - 29 september 2013 19:15

I onsdags så körde jag Johan till tågstationen tidigt på morgonen eftersom att han skulle iväg och (leka i skogen) som jag säger, han har åkt iväg på militärövning igen. Denna gången är det i hela tio dagar. det är riktigt tur att jag har min lilebror som har kommit upp hit och bor med mig och Johan.

I torsdags så kom mamma upp hit för att hälsa på lite det va riktigt trevligt att ha henne här, på fredagen så försov jag mig till jobbet, för att jag skulle hinna i tid fick mamma och sebbe köra mig till majorna. är väldigt glad att dom ville in och köra i stan för min skull :)

på kvällen där sen så träffade vi Alex och åt lite hemmagjord pizza. mamma hade även då bakat bröd när jag va iväg och jobbade. hon är för underbar. vi spelade lite spel och pratade och hade mysigt.

lördagen hade jag tagit ledigt för att ha en liten tjejkväll, sebbe blev bortkörd till erik som är en vän till Johan, medans jag åt tacos och hade riktigt trevligt med tjejerna :) och idag är det söndag, denna dagen har jag spenderat på ikea med Sandra och lillebror. efter att vi ätit lite och umgåtts så sprang jag en runda, det känns bättre och bättre för varje gång jag är ute, och det är ju toppen. men blodsmaken finns fortfarande i munnen när jag kommer hem, men fast besluten är jag om att inte ge upp en gång till, nu ska jag håla igång med träningen :)

har vldens bästa motivationskälla också, hon heter Isabelle och förgyller min vardag genom att alltid finnas där om det är något, en riktigt bra vän helt enkelt. tack gumman.

nu är det inte så många dagar tills Johan kommer hem men vad ensamt det är när jag går och lägger mig själv på kvällen.. nu ska jag dricka lite vatten och tänka på hur underbar denna hösten kommer att bli.


Av Ida - 24 september 2013 09:53

just nu är det väldigt många som prtar om romer och det register som polisen har tillverkat. jag sälv kommer ifrån en liten by i skåne där jag själv anser att man har en rasistisk syn på saker och ting. självklart finns det många undantag där också men jag har tråkigt nog växt upp med vissa verderingar. när jag jobbar i göteborg åker jag ofta förbi Göteborgs stadsmuseeum och där har dom nu en utställning som heter `vi är romer` jag bev väldigt nyfiken på detta. förra veckan när jag och min sambo var inne i stan så bestämde vi oss för att gå dit och se efter vad de är för något. Jag blev både chockad och förfärad. jag råder alla som har en timme över att gå och se denna utställning, jag lärde mig mycket om dessa människor. jag ser ofta dessa stora, vldigt vackra kjolar ute på stan i jobbet, och varje gång så tänker jag på hur vackra dom är. Och nu kommer nästa smäll mot romerna, jo polisen, själva polisen har ett register där romer utan att vara kriminella och många barn är registrerade med familjemedlemmar och andra uppgifter, vad är syftet?? jag tycker det är tragiskt.

Sen tänker jag på att alla finns folkbokförda på någon plats, detta borde räcka. jag läste igår på p3s hemmsida att många tycker att det är samma sak att romer registreras och att man är folkbokförd, detta håller jag inte med om. jag tyker det är riktigt tragiskt. jag är stålt över att kalla mig svensk och tycker att alla, var man än kommer ifrån ska vara stålt att kalla sig för vad man än är, även om det är rom.



http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17530559.ab

Ovido - Quiz & Flashcards